Header Ads

Close
  • Semasa

    Suami Durjana !! "Isteri Maut Kerana Diketuk Dengan Helmet Gara-Gara Suruh Bayar Hutang.."

    Suami Durjana !! "Isteri Maut Kerana Diketuk Dengan Helmet Gara-Gara Suruh Bayar Hutang.."


    Innalillahiwainnailaihirojiun.
    Bangun pg ni dikejutkan oleh vibrate tepon. 12x missed call. Call2 balik panggilan dr kerani admin ofis.
    Dia maklumkan bahawa salah seorang staff baru meninggal jam 5 pagi td setelah 2 malam di ICU HKL parah dipukul suami di kepala dgn helmet.
    Singkatkan nama arwah bermula dg "H". Seorang admin exec di bawah seliaanku. Tetapi sudah 3 bulan diminta unpaid leave. Punya suami yg bekerja di Kementerian Luar Bandar. Boleh katakan gaji H ni lebih besar 2x ganda dr suaminya.

    Suami Durjana !! "Isteri Maut Kerana Diketuk Dengan Helmet Gara-Gara Suruh Bayar Hutang.."

     
    Apa yg diceritakan H (gara2 terlalu tertekan sampai dapat rawatan di psikiatri) menyebabkan kami di pejabat
    simpulkan suami H seorang lelaki dayus yang hanya tahu menggoyangkan batang berjuntainya sahaja.

    H dan suami ada seorang cahaya mata pada usia 32 tahun. Suami, 34. Segala tanggungan perbelanjaan rumah dipikul oleh H. Sewa Apartment, kereta, kereta suami, motor suami, nursery anak. Suami H langsung tidak susahkan dirinya atau menawarkan bantuan untuk membiayai setengah atau suku dari semua kos itu.

    Akan tetapi, suami H boleh menanggung 2 orang adiknya membayar yuran semester IPTS setiap sem. Segala hutang ditanggung H. Segala masalah ditanggung H. H tidak diberi nafkah tapi H redha. Spt apa yg diluahkan bila bos kami panggil kaunselor utk H. Dan aku berada di situ, d dalam bilik yang sama atas permintaan H.

    Disebabkan H terlalu tertekan dgn kos sara hidup. Ada beberapa hutang yg tak mampu H lunasi atau teruskan membayar. Dalam diam si suami bawa pulang motor berkuasa tinggi. Dbeli sendiri. Motor lama masih belum habis bayar. Perbelanjaan rumah masih ditanggung H. Keperluan asas dan anak ditanggung H.

    H pernah mengadu. Org lain dah kawin makin lama makin senang. Dia kawin makin lama makin susah. Patut hutang tu tanggung sama2. Tp semua dia tanggung sendiri sampaikan dia d dlm senarai blacklist. Si suami berseronok sorang2. Suami yg mana harus dia dulu yg susah, yg tanggung isteri. Bawak balik moto baru. Belanja anak beranak. Tanggung adik belajar. Nafkah isteri terabai. Tuntutan perbelanjaan isteri dan rumah terabai.
    Suami mcm apa ni? Calon neraka suamimu H.

    Akibat 3 bln unpaid leave kerana dptkan rawatan psikiatri. H tak mampu lg membayar keseluruhan kos sara hidup mereka. H minta suaminya utk byar sementara dia belum masuk kerja. Akibat dr itu, H dihadiahkan pukulan bertubi2 di kepala dgn helmet dan H meninggal pgi ini setelah operation membuang ketulan2 darah beku di kepala dan H disahkan mati otak😰.
    Suami di luar. Perkahwinan ini merupakan institusi yg sgt mulia. Isteri amanah Allah kepadamu. Bukan kuli batakmu. Tanggungjawabmu kepada keluarga hanyalah dosa semata kerana tanggungjawabmu kepada isteri dan anak diabaikan. Bukan hanya dirimu yg berdosa. Malah seluruh keluargamu. Kerana kalian telah merampas hak isteri dr ahli keluargamu.

    Suami di luar. Perkahwinan itu seharusnya makin menyenangkan. Bukan menyulitkan. Kalau isterimu kosong, kau harus membantu. Bukankah itu tanggungjawab yg harus dipikul olehmu. Gaji bukan alasan. Kau harus ikhtiarkan agar kau yg mampu. Bukan memampuskan isteri seorang. 
    Kau berdosa wahai suami. Aku belum pasti ada isteri yg redha diperlakukan begitu. Ibadahmu, solatmu tidak diterima wahai suami jika kau menganiaya isterimu dan kamu tidak menggalas tanggungjawabmu.

    Jika alasanmu tidak mampu. Berikanlah sedikit wang utk sama2 membantu. Kau menyimpan. Isterimu? Sampai nak masuk wad gila. Wang yg diberikan setiap sem adik2mu 2000 seorang itu hak isterimu kau tahu. Sbb apa? Sbb tjawab wajibmu dipikul oleh isteri. Boleh sj kau lunaskan hutang yg ada dgn wang sejumlah itu. Tp kau memilih utk biarkan isterimu tanggung sendiri termasuk makanan yg menjadi tahi yg hari2 kau buang. Tanpa belas kasihan, baju yg kau pakai pon kau paksakan isterimu yg beli. Istrimu bukan bodoh bro, itu buktinya sayang. Kau tu bodoh. Awal2 dah tempah bilik di neraka.
    SHS, semoga damai tempatmu di sisi Allah. Maafkan sy tak dpt bersama saat terakhir H. Sy dh terlebih awal pulang ke kg. H pergi d bulan mulia. Mgkin di sini H seksa. Di sana H bahagia bersama Allah yg sayangkan H.

    H, kami iringi pemergianmu dgn Al-Fatihah. Kami janji pemergianmu terbela. Suamimu sedang dicari. Jika dia tidak berakhir di tali gantung, kami berdoa agar suamimu ditimpa batu bata dan besi semasa melakukan site visit, ataupun suamimu disambar petir.

    Suami2, sebelum kau goyangkan batang berjuntai kau yg satu sen tak laku nak gadai tu. Kau tepuk dada kau. Yakinkan dirikau bahawa kau bukan lelaki DAYUS. Kalau kau merasa ka DAYUS cepatlah ubah sebelum azab Allah menghampiri.

    Pandanglah cermin. Suami yg ada seri d wajahnya adalah suami yg susah dirinya utk menyenangkan isteri da anak. Suami yg menggalas tjawab dgn sempurna spt arahan Allah. 
    Kalau tgk muka suami tu muka "serabut ngelih", Allah dah tarik sinar wajahnya kerana dosanya.

    Takziah buat keluarga En Shahidan dan Puan Habshah. 
    Takziah utk anakanda tersayang. Tahniah buat suami tercinta arwah. #copypaste #kisahbenar
    Arni Syarina Muhammad Dain

    1 ulasan:

    1. NI cerita tipu ni. Konon nak bagi pengajaran tapi menipu. nak dapat pahala tapi dosa kering je dapat. Sape pecaya pulak bodoh la kene kencing hidup2 atas alasan ank bagi pengajaran. manusia oh manusia

      BalasPadam

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad