Header Ads

  • Semasa

    "Kalau Dah Kahwin Janganlah Duduk Rumah Mertua Atau Rumah Ibu Bapa Sendiri"..

    "Kalau Dah Kahwin Janganlah Duduk Rumah Mertua Atau Rumah Ibu Bapa Sendiri"..

    "Kalau Dah Kahwin Janganlah Duduk Rumah Mertua Atau Rumah Ibu Bapa Sendiri".. Setiap pasangan yang berkahwin adalah suatu permulaan dan cabaran untuk mula hidup berdikari. Tetapi ada pasangan yang tidak mampu untuk memulakan hidup dengan rumah sendiri, dan masih menumpang di rumah keluarga. Ikutilah kisah yang dikongsi oleh puan ini di facebooknya:

    Skrg aku nak cerita kisah aku sikit. Lps brkwn dgn bf aku setahun dia ajak kahwin. Prkara prtama yg aku tanya adalah nak duduk mana lps kahwin. Aku tak ada nak brsweet2 plan anak berapa org, nama anak apa yada yada yada..dok cerita2 berangan buat apa! Face the reality…tuk membina keluarga baru prkara asasnya adalah tentulah sebuah rumah tuk tinggal dan bina brsama

    "Kalau Dah Kahwin Janganlah Duduk Rumah Mertua Atau Rumah Ibu Bapa Sendiri"..


    Bkn nak suruh mata duitan kne beli rumah dulu ke apa ker…menyewa dlu pun ok lah…x kisahlah tidur brtilam toto atau makan nasi dgn kicap sekalipun. Nak bina keluarga nak kahwin..keluar dr rumah family. 

    Aku sgt brtegas dlm hal ni sbb adik beradik aku ramai..aku pun brkongsi bilik dgn adik perempuan aku. Mak aku mmg tegas klu anak2 dah kahwin sila pindah keluar utk adik2 yg lain dpt bilik sendiri. Aku faham maksud mak aku bkn dia nak mnghalau. Tp nak kita laki bini ni ada tanggungjwb. 

    So suami aku 2 bln sblm majlis kahwin dah bayar deposit rumah sewa siap2. Pindahkn sikit2 brg2 aku from rumah parents just tinggalkn sikit2 jer baju yg nak pakai.

    Ada juga masa beraya ke rumah bakal mentua bapa dia ckp dgn aku x pyh mmbazir mnyewa, duduk jer rumah dia byk bilik kosong (konon) lah. Ya. Mmglah byk bilik kosong sbb abang dan kakak dia dah berkawin dan tinggal di negeri berbeza. 2 lg adik dia kat asrama. Yg tinggal kat rumah tu cuma seorang adik perempuan dan seorang adik lelaki. 

    Aku senyum jer… tp dengan suami aku ckp terus terang x nak! Sbb apa..nanti bila time cuti sekolah ker dah sah2 lah rumah tu penuh dgn yg dah kahwin tu pun balik jenguk mak dia…habis kau rasa kau boleh selesa ker? Terus terang klu kena menetap rumah mentua lps kahwin baik x pyh kahwin dulu! 

    Baik duduk rumah mak bapak aku jer. Lg selesa. Pls jgn jadikn gaji kecil sbg alasan tuk lpskn tanggungjawab dlm mnyediakn tmpat tinggal tuk isteri ye.


    Suami aku pun basic salary hanya 3 angka masa nak kahwin. Maka lps bertunang kami tak selalu keluar. 3 bulan sekali baru jumpa. Dia pulun OT byk2. Sbb tahu nak ambil anak orang..pandai2lah dia cari jalan. Aku pun x demand rumah tu mesti trsedia semua. Awal2 kahwin mesin basuh pun tak ada. 

    Menyentallah aku basuh baju pakai tangan. Tp x per…asal bkn serumah dgn mentua. Jgn salah faham ye bkn tak suka dengan MIL aku. Aku rapar jer dgn MIL dan ipar2 semua…dan sbb nak jaga hubungan rapat tu lah aku x mau duduk sebumbung sbb cara kita dibesarkn mmg tak sama. Dah klu kau membesar seperti angsa yg cantik serba serbi bersih sempurna. Pastu ko masuk dlm family yg mcm ayam jenis berak merata..nak tak nak kau kenalah jd ayam sama! Inilah yg jd kat si Liza tu.

    Hikmahlah jugak si Liza tu tak ada anak. Sbb apa? Kalau setakat hidup brdua pun dah x mampu nak sediakan rumah..nanti anak dah 3 pun belum tentu ada rumah. Maka malam2 dok brhimpit lah ko 5 beranak dlm bilik sama. Kat situlah baju kau, baju anak2 kau..tak rimas ker? 

    Klu rumah mentua sebesar rumah Yusof Haslam tu ok lah tingkat rumah lg byk dr jumlah anak. Ini tidak….dah tau jumlah bilik pun x sebanyak jumlah anak2 yg ada kau pulak ada hati nak menyempit lagi dalam rumah tu. Tu bkn kata ssh sng sama tp cari penyakit.

    Maaflah wanita semua sbb aku sgt mnyampah baca kisah menantu yg derita hdup rumah mentua sbb bagi aku kau yg pilih jalan tu awalnya jd buat apa nak mngeluh. Tuk apa disalahkan keluarga mentua sbb yg salah adalah awak dan suami awak yg bimbang tuk bina keluarga dlm rumah yg mana awak sndiri boleh jd surinya. 

    Konon duduk rumah family sementara. Tp sementara tu smpai bila?tunggu apa?hujan emas dr langit ker? Last2 kau yg mereput kat rumah tu meratapi nasib sdgkn kau yg menempah maut.

    Aku ada jer kwn yg senasib Liza ni. Org jauh pantai timur. Bf org Selangor. Puas aku nasihat tp nak kawin jugak pastu tinggal dgn mentua. Ha…skrg dah 5 thn kurus kering dibuatnya. Hidup makan hati. Makan tengahari jgn ckplah…hari2 bwk bekal. Kdg nasi kosong dgn telur goreng jer…kdg sayur kubis semata. 

    Dari raut wajah pun boleh tau lah yg dia x gembira sbb zaman anak dara mnyewa dgn kawan2 lg gembira aku tgk. Paling aku kesian kita ni ada mak…kdg mak tu teringin nak brjalan jenguk menantu dan cucu. Jd bila mak dia dtg sini…bkn nye dtg rumah anak tp ke rumah besan. Tak ke kesian tu.

    Sekian nasihat drpd akak ni yg dah ke tahun ke 11 berumahtangga. Alhamdullilah bahagia dan dah berjaya beli rumah sendiri.

    Tiada ulasan

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad